انواع طلاق و مصادیق قضایی حقوقی طلاق
خانواده مهمترین و قدیمی ترین گروه اجتماعی است که از آغاز زندگی بشر وجود داشته است و بدون آن زندگی در اجتماع متصور نیست کانون خانواده مرکز حفظ سنن ملی و اخلاقی، رشد عواطف و احساسات انسان است کسانی که از حمایت خانواده برخوردار نیستند، بی پناهنده در معرض فساد و تباهی و بیهودگی قرار می گیرند اما گاهی اوقات، خانواده نمی تواند به حیات خود ادامه دهد و نا
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 165 |
حجم | 0 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | فقه و حقوق اسلامی |
توضیحات کامل
خانواده مهمترین و قدیمی ترین گروه اجتماعی است که از آغاز زندگی بشر وجود داشته است و بدون آن زندگی در اجتماع متصور نیست. کانون خانواده مرکز حفظ سنن ملی و اخلاقی، رشد عواطف و احساسات انسان است. کسانی که از حمایت خانواده برخوردار نیستند، بی پناهنده در معرض فساد و تباهی و بیهودگی قرار می گیرند. اما گاهی اوقات، خانواده نمی تواند به حیات خود ادامه دهد و ناچار از هم فرو می پاشد.
درباره طلاق عقاید و نظرات مختلفی ابراز شده است. عده ای آن را زیان آور و خطرناک دانسته و به طور کلی آن را محکوم کرده اند و عده ای از وجود آن در اجتماع طرفداری کرده اند.
به هرحال نمی توان طلاق را از نظر اجتماعی به کلی محکوم کرد : زیرا اگر بین زن و شوهر هیچ گونه هماهنگی و توافق اخلاقی وجود نداشته باشد، نمی توان گفت که زن و مرد باید یک عمر در رنج و سختی به سر ببرند و به زندگی زناشویی ادامه دهند. البته شکی نیست که طلاق امری مذموم و ناپسند است.
تا توانی پا منه اندرفراق ابعض الاشیاء عندی الطلاق (مولوی)
اما در پاره ای از موارد چاره ای جز آن نیست و باید به عنوان یک ضرورت پذیرفته شود.
در فقه و حقوق جامعه ما به طور معمول و غالب اختیار طلاق در دست مرد است و جدایی زوجین، معلول اراده ی زوج می باشد؛ اما در شرع مقدس اسلام مواردی وجود دارد که صریحاً اجازه می دهد که زوجه از حاکم درخواست طلاق کند. در این شرایط دخالت قاضی محکمه نقش مهمی را در حل اختلاف و احقاق حقوق افراد درپی خواهد داشت تا خانواده را به انتخاب راه حل های مناسبی در جهت اصلاح طرفین دعوی و اصلاح جامعه راهنمایی نماید.
به هر حال بحث در این است که زن در چه شرایطی حق طلاق دارد و به چه صورت می تواند از آن استفاده کند؟ و از طرف دیگر با توجه به اینکه در حقوق کنونی سعی شده بیشتر فتاوای مشهور استفاده شود، درچه مواردی این حق را برای زن قائل شده است؟
همچنین کلیه جوامع در حال تحول و دگرگونی اند و شرایط هرجامعه به سرعت در حال تغییر و دگرگونی است. این تحولات در مورد طلاق رفعی ایجاد شده و می شود و حق زن برای طلاق در مصداق دچار تحول می شود. حال سؤالی که مطرح می شود این است که با توجه به شرایط کنونی جامعه آیا این مصادیق تغییر کرده و اگر تغییر کرده این مصادیق کدامند؟
در این پژوهش ابتدا در فصل اول (کلیات) تعاریف طلاق و ماهیت آن به صورت مختصر بیان می شود و همچنین اختیار در امر طلاق در فقه و حقوق مورد بحث قرار می گیرد.
در فصل دوم به بررسی شرایط ایجاد این حق برای زن می پردازیم و قواعد موجود حق در این زمینه را شرح می دهیم.
و در فصل سوم اقسام طلاق و مصادیق امروزی طلاق قضایی را مورد بررسی قرار می دهیم که شامل سه عنوان : خودداری و عجز شوهر از پرداخت نفقه، غیبت شوهر و عسروحرج برای زوجه می شود.
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول : کلیات
مبحث اول : تعریف طلاق
مبحث دوم : ماهیت طلاق
بند اول : طلاق یکی از علل انحلال نکاح است
الف) طلاق بائن
ب) طلاق رجعی
بند دوم : طلاق به نکاح دائم اختصاص دارد
بند سوم : طلاق از فسخ متفاوت است
بند چهارم : طلاق یک ایقاع تشریفاتی معین است
الف) طلاق یک ایقاع است
ب) یک عمل حقوقی تشریفاتی است
ج) یک ایقاع معین است
مبحث سوم : اختیار در طلاق
بند اول : تعریف
بند دوم : اختیار طلاق دراسلام
بند سوم : علت واگذاری حق به مرد
بند چهارم : طلاق به درخواست زن از دیدگاه اسلام
الف) تعریف حق
ب) تعارض حقوق- سوءاستفاده از حق
ج) جنبه های عملی ضمانت اجرای سوء استفاده ازحق
د) سوء استفاده از حق در فقه اسلامی
یک : سوء استفاده از حق در فقه امامیه
دو : ملاک های سوء استفاده از حق
فصل دوم : موجبات ایجاد حق طلاق قضایی
مبحث اول : قاعده نفی عسر وحرج
بند اول : تعریف
الف) نظریه شیخ الشریعه اصفهانی
ب) نظریه مرحوم نراقی
ج) نظریه مرحوم ملامحمدکاظم خراسانی
د) نظریه شیخ مرتضی انصاری
دو) نظریه امام خمینی(ره)
بند چهارم : مجرا و قلمرو قاعده
الف) مجرای قاعده
ب) قلمرو قاعده
ج) تعارض روقاعده لاضرر
د) تعارض قاعده لاضرر، قاعده نفی عسروحرج
هـ) آیا برای رفع ضرر از خود، ضرر به غیرجایز است؟
و) آیا قاعده لاضررشامل امورعمومی هم می شود؟
فصل سوم : اقسام و مصادیق طلاق قضایی در حقوق کنونی
مبحث اول : تاریخچه
بند اول : قانون مدنی سال 1313
بند دوم : قانون حمایت از خانواده سال 1313
بند سوم : قانون حمایت از خانواده سال 1353
بند چهارم : لایحه قانونی دادگاه مدنی خاص سال 1358
بند پنجم : تصمیم شورای عالی قضایی مبنی بر گنجانیده شدن شروطی در عقدنامه ها
بند ششم : قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 1371؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام
بند هفتم : تبصره موصوب مجمع تشخیص سال 381
مبحث دوم : اقسام و مصادیق طلاق قضایی در قانون مدنی
بند اول : خودداری و عجز شوهر از پرداخت نفقه
الف) طرح موضوع
ب) تعریف نفقه زوجه
ج) ماهیت حق زن بر نفقه
د) شرایط وجوب نفقه
الف) تعریف لغوی
ب) تعریف فقهی و حقوقی
بند دوم : مدارک و مستندات قاعده
الف) کتاب
ب) سنت
ج) اجماع
د) عقل
یک : بنای عقلا
دو : قاعده لطف
بند سوم : تعیین لا در «لا حرج»
بند چهارم : مجرای قلمرو وقاعده
الف) مجرای قاعده
ب) قلمرو قاعده
یک : حرج عمومی
دو : حرج شخصی
سه : حرج واقعی یا معلوم
چهار: شمول قاعده نسبت به امور عمومی
پنج : رخصت یا عزیمت بودن مفاد قاعده
مبحث دوم : قاعده لاضر
بند اول : کلیات
بند دوم : مدارک و مستندات قاعده
الف) کتاب
ب) سنت
ج) اجماع
د) عقل
بند سوم : معنی ضرر و ضرار
بند چهارم : معنی لا در قاعده «لاضرر»
یک : دائمی بودن نفقه
دو : تمکین زوجه
دو) موانع وجوب نفقه
یک : عدم سکونت زوجه در منزل زوج
دو : سوء معاشرت زوجه
سه : عدم معاضدت در تشییرمبانی خانواده
و) حقوق قابل اعمال زن در صورت ترک نفقه از جانب مرد
یک : استنکاف شوهر از پرداخت نفقه
دو : عجز شوهر ازپرداخت نفقه
بند دوم : غایب مفقودالخبر
الف) تعریف
ب) عناصر
یک : غیبت
دو: انقضای مدت نسبتاً طولانی
سه : فقد خبرحیات یا ممات
ج) طلاق زوجه غایب در فقه اسلامی و حقوق
بند سوم : عسروحرج و ضرر برای زوجه
الف) طرح موضوع
ب) محدوده رفتار شوهر در بروز عسروحرج
ج) مرجع تعیین مصادیق طلاق قضایی
د) مصادیق عسروحرج
یک : مصادیق عنوان شده در قانون
1- غیبت شوهر و ایجاد عسروحرج
2- اعتیاد زوج به یکی از مواد مخدر یا ابتلا به مشروبات الکلی
3- محکومیت قطعی زوج
4- ابتلاء زوج به بیماری های صعب العلاج روانی یا هر عارضه صعب العلاج دیگر
دو : مصادیق قابل ذکر در قانون نیامده است.
1- عقیم بودن مرد و سایر عوارضی که مانع تولید نسل می شود به شرط عدم امکان درمانی
2- اختیار همسر و یا همسران دیگر توسط مرد
3- بی عدالتی در رفتار با همسران
4- ادامه شغلی که منافی مصالح خانواده با حیثیت زن باشد
5- ارتکاب جرمی که مغایر با حیثیت خانواده یا شئون زن باشد
6- ارتکاب اعمال منافی عفت
7- ایراد تهمت های ناروا به زن توسط مرد
8- اجبار زن به کارهای خلاف شرع یا دون شأن او
9- سوء رفتار و معاشرت با زوجه
هـ) مصادیق عنوان شده در قانون
یک : مصادیق عنوان شده در قاون
1- ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زن قابل تحمل نباشد.
2- ابتلاء مرد به بیماری های سری که زندگی مشترک را مختل کند.
دو : مصادیق قابل ذکر که در قانون نیامده است.
1- ابتلاء مرد به امراضی چون موج گرفتگی
2- ابتلاء مرد به بیماری ایدز و بیماریهای سلی
3- عدم تأمین جانی
نتیجه گیری
منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
هماهنگی بین فعالیت های تولیدی و مصرفی جامعه
تولید عبارت از یک جریان یا پروسه (Process)، است
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 27 |
حجم | 0 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | اقتصاد |
توضیحات کامل
تولید عبارت از یک جریان یا پروسه (Process)، است. این عبارت بهنحوى در کلیه تعاریف تولید دیده مىشود. بهطورکلى مىتوان گفت تولید عمل تبدیل نهادههاى تولید به کالاها و خدماتى است که براى مصرف یا سرمایهگذارى مورد نیاز است. بهعبارت دیگر تولید به جریانى اطلاق مىشود که عوامل تولید (Factors)، یا نهادهها (Inputs)، به کالاهاى دیگرى به نام محصولات (Products)، یا ستادهها (Outputs)، تبدیل مىشوند. به تعبیر کلىتر به هر فعالیتى که باعث ایجاد مطلوبیت (Utility)، در زمان حال یا آینده شود، تولید گفته مىشود. بنابراین عمل تبدیل نهادههائى مثل زمین، کود، آب و سرمایه به محصولاتى مثل گندم یا جو را تولید گویند. با توجه به تعاریف فوق، بدیهى است مفهوم تولید با مفاهیم دیگرى مثل محصول یا تابع تولید متفاوت است.
علاوه بر این همراه با تولید، کیفیت آن نیز مطرح مىشود. در واقع اینکه چه کالاها و خدماتى را باید تولید کرد بستگى به عوامل مختلفى دارد که یکى از آنها ارزشهاى حاکم بر جامعه است. البته در مواردى نیز ملاحظات سیاسى و اجتماعى تعیینکننده نوع و کیفیت تولید است. همچنین شرایط محیطى و طبیعى و میزان عوامل تولید در دسترس نیز عامل مؤثر در این رابطه است. از دیدگاه اسلام تولید بایستى داراى مشخصات خاصى باشد.
فهرست مطالب
مفهوم تولید3
بر اساس مفهوم تولید5
تولید نهائی (Marginal Product)9
تولید متوسط (Average Product)9
مفهوم کالا10
بر اساس مفهوم کالا10
مفهوم فروش10
بر اساس مفهوم فروشندگی10
مفهوم بازاریابى11
هماهنگی بین تولید و مصرف11
نگرش کلی بر اندازه گیری و پیشبینی تقاضا12
مقادیر تقاضای بازار13
کدام بازار اندازه گیری شود ؟13
تقاضای بازار14
برآورد تقاضاى کل بازار14
برآورد ناحیهاى تقاضاى بازار15
روش بررسى ساختارى بازار15
روش شاخص عامل بازار15
برآورد فروش واقعى و سهم بازار16
پیش بینی فروش شرکت16
توان بالقوه فروش شرکت17
بررسی قصد خریداران17
روش آزمون بازار18
ترکیب نظرات و عقاید فروشندگان18
بررسی وضعیت بازار تولید و مصرف خودرو کار در ایران (مطالعه موردی)19
تولید داخل20
تحول21
فقدان سیاست های روشن22
نظرات کارشناسی24
منابع24
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
ارائه روشی برای اولویتبندی صنایع ایران بر مبنای قابلیت بازارسازی بینالمللی و تجارت الکترونیکی
موفقیت در راهبرد جهش صادراتی مستلزم شناسایی تحولات جهشی نظیر تجارت الکترونیکی در عرصه تجارت بینالملل است
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 28 |
حجم | 0 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | اقتصاد |
توضیحات کامل
موفقیت در راهبرد جهش صادراتی مستلزم شناسایی تحولات جهشی نظیر تجارت الکترونیکی در عرصه تجارت بینالملل است. توسعه تجارت الکترونیکی مستلزم سرمایهگذاری در توسعه زیرساختهای مربوط به آن، در کشور است، لذا تعیین اولویتهای سرمایهگذاری در این راستا از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. مقاله حاضر با هدف تسهیل امر توسعه تجارت الکترونیکی و به منظور اولویتبندی زمینههای سرمایهگذاری، اقدام به تبیین مدلی نموده است که در آن صنایع مختلف از نظر قابلیت بازارسازی بینالمللی در تجارت الکترونیکی، اولویتبندی میشوند. از جمله نتایج حاصل از تحقیق حاضر، اولویتبندی صنایع با ISIC چهار رقمی و دو رقمی میباشد. تعیین راهبردهایی که بتوان با استفاده از آن، زمینه موفقیت صنایع در بازارسازی بینالمللی در تجارت الکترونیکی را افزایش داد، از دیگر نتایج ارائه شده در این مقاله، میباشد.
فهرست مطالب
چکیده 1
مقدمه 2
1? ادبیات موضوع 4
2? قابلیت بازارسازی در تجارت الکترونیکی 8
3? آزمون خرید الکترونیکی 11
1-3? ویژگیهای محصول 11
2-3? آشنایی و اعتماد مشتری نسبت به مارک تجاری محصول 12
3-3? ویژگیهای مشتری 12
4? روش تحقیق 13
1-4? جامعه آماری و جمعاوری دادهها 15
2-4? فرضیات تحقیق 18
3-4? طراحی مدل 18
5? بررسی ISIC چهار رقمی نسبت به یکدیگر 21
جمعبندی و ملاحظات 23
منابع 27
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
بررسی ارتباط بین شیوههای فرزندپروری و عامل هوش با رشد اجتماعی دانشآموزان
منظور از رشد اجتماعی، ساخت فرد در روابط اجتماعی است به طوریکه با افراد جامعهاش هماهنگ و سازگار باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 109 |
حجم | 0 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | روان شناسی |
توضیحات کامل
منظور از رشد اجتماعی، ساخت فرد در روابط اجتماعی است به طوریکه با افراد جامعهاش هماهنگ و سازگار باشد. وقتی فردی را اجتماعی میخوانند که نه تنها با دیگران است ، بلکه با آنان همکاری می کند. به بیان دیگر اجتماعی شدن به یادگیری گفته میشود که سازگاری با جامعه و محیط فرهنگی را به دنبال داشتهباشد. از عواملی که میتواند در رشد اجتماعی فرد مؤثر بوده، خانواده و شیوههای تربیتی فرزندان است و علاوه بر آن عامل هوش نیز میتواند با رشد اجتماعی در ارتباط باشد. هدف کلی این تحقیق بررسی ارتباط بین شیوههای فرزندپروری و عامل هوش با رشد اجتماعی دانشآموزان دختر شهر رشت در دوره دبیرستان است . آزمودنیهای این پژوهش 400 دانشآموز دختر دوره دبیرستان ناحیه دو شهر رشت هستند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای به صورت تصادفی انتخاب گردیدهاند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه رشد اجتماعی 27 سؤالی آلیس واتیزمن، پرسشنامه 30 سؤالی دایانا باوم ریند برای شیوههای فرزند پروری و تست ریون برای هوش میباشد. به منظور بررسی و آزمون فرضیات تحقیق و توصیف دادهها از روشهای استنباطی تحلیل رگرسیون همزمان و روش ضریب همبستگی استفاده شدهاست. تحلیل نتایج نشان داد که بین متغیر شیوة تربیتی آزادمنش و هوش با رشد اجتماعی دانشآموزان رابطه معنادار وجود دارد و این ارتباط از نوع مثبت و مستقیم است.
فهرست مطالب
چکیده: 1
فصل اول 2
کلیات 2
مقدمه 3
بیان مسئله 5
اهداف تحقیق 7
اهمیت و ضرورت تحقیق 8
فرضیههای پژوهش 10
فصل دوم 13
ادبیات تحقیق 13
مقدمه 14
قسمت یکم 15
مبانی نظری رشد اجتماع 15
رشد 16
دو نظریه در مورد کیفیت و نحوه رشد و تحول 16
رشد پیوسته : 16
رشد اجتماعی 17
1- تعریف رشد اجتماعی 17
2-شاخص های رشد اجتماعی 23
3- الگوی رشد و تکامل اجتماعی 25
نظریه های مربوط به رشد اجتماعی 29
الف – رشد اجتماعی از نظر اسلام 30
ب – روان تحلیل گری 31
ج – یادگیری اجتماعی 32
د – یادگیری عامل 32
ه – یادگیری مشاهدهای 32
و – کردار شناسی 33
ز – تحول روانی – اجتماعی 33
ح- نظریه شناختی 35
ط- رشد داوری اخلاقی 36
ظ- دیدگاه چارلز هورتن کولی (خود آیینهسان) 37
عوامل موثر بر رشد اجتماعی 37
1- خانواده 38
2- مدرسه 38
3- گروه همسالان 39
4- اجتماع و فرهنگ آن 40
5- هوش 40
قسمت دوم 42
مبانی نظری شیوههای فرزند پروری 42
تربیت و آثار سازنده آن 43
خانواده و اهمیت آن در تربیت کودک 44
انواع خانواده 51
قسمت سوم 58
مبانی نظری هوش 58
هوش 59
هوش چیست؟ 60
تعارف هوش 62
عوامل مؤثر در هوش 64
ماهیت هوشی و رابطه آن با تستهای هوشی 65
قسمت چهارم 67
تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور 67
الف – تحقیقات انجام شده در داخل کشور 68
تحقیقات انجام شده خارج از کشور 71
فصل سوم 75
روش تحقیق 75
مقدمه: 76
روش تحقیق: 76
جامعه آماری: 76
نمونه و روش نمونهگیری: 76
ابزار پژوهش: 77
روش جمعآوری دادهها 81
روش آماری و تجزیه و تحلیل دادهها 81
فصل چهارم 83
تجزیه و تحلیل دادهها 83
مقدمه 84
توصیف دادههای پژوهش 85
تحلیل دادههای پژوهشی 87
فصل پنجم 103
بحث و نتیجهگیری 103
بحث 104
محدودیتهای پژوهش 107
پیشنهادهای پژوهش 108
پیشنهادهای کاربردی 109
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
مطالعه تطبیقی تدلیس در حقوق فرانسه, انگلیس اسلام و ایران
تدلیس در لغت از ریشه دلس که مانند دلسه بمعنای تاریکی است یا دلس که بمعنای فریب و نیرنگ است
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 106 |
حجم | 0 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | فقه و حقوق اسلامی |
توضیحات کامل
تدلیس در لغت از ریشه دلس که مانند دلسه بمعنای تاریکی است یا دلس که بمعنای فریب و نیرنگ است میآید و در حقوق اسلامی معمولاً پوشاندن و پنهان ساختن عیب را یرساند. تدلیس در زبان یونانی DOLOS خوانده میشود و از اینرو برخی عقیده دارند (رجوع شود به کتاب a History of Islamic Law , نوشته N.J. Coulson, چاپ ادینبورگ, سال 1964, صفحه 28 _ باین کتاب از این پس با توجه به اشتراک تحت عنوان کولس: تاریخ حقوق اسلامی عطف خواهد شد) که کلمه تدلیس با توجه به اشتراک سه حرف بی صدا در هر دو زبان (د _ ل _ س/d_ 1_ s ) از یونانی بعربی ره یافته است. پروفسور شاخت در کتاب An Introduction to Islamic Law (چاپ آکسفورد سال 1964 , صفحه 9) می نویسد فعل عربی دلس … از کلمه لاتین Dolus آمده است : این کلمه گرچه در دوران اسلام از طریق مراودات تجاری وارد زبان عربی شد ولی در مراحل اولیه حقوقی اسلامی بعنوان اصطلاح حقوقی بکار نمی رفت . تدلیس در حقوق فرانسه Le dol خوانده میشود که ماخوذ از ریشه لاتین است و در حقوق انگلیس گفته می شود که در عین حال معنایی وسیعتر از تدلیس در حیطه قرار داد دارد . در حقوق فرانسه بکار برده می رود اما بمعنای تدلیسی است که پس از انعقاد عقد صورت بندد . جنبه جزایی تدلیس در حقوق فرانسه تحت مفهوم Escriquerieدر می آید که باصطلاح جزایی حقوق ایران کلاهبرداری معنی می دهد در فقه اسلامی اصطلاحات خدعه و خدیعه بکار می رود که گاه بمفهوم تدلیس نزدیک می شود حدود دقیق این اصطلاحات بتدریج در ضمن مقاله توضیح داده خواهد شد .
فهرست مطالب
بررسی تطبیقی نظامهای حقوقی فرانسه و انگلیس و اسلام و ایران
روش نظامهای حقوقی نسبت به تدلیس
تقسیم بحث
تعریف تدلیس
عنصر مادی تدلیس
گفتار (تدلیس قولی)
حفظ سکوت
عنصر روانی تدلیس
قصد مدلس
تفاوت تدلیس ممنوع و ترغیب مجاز (نقش عرف)
تدلیس ثالث
تاثیر تدلیس و مدلس
اثر حقوقی تدلیس : ضمانت اجرا _ نتیجه
منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
موضوع بحث ، علل گرایش بهمادیگری ( ماتریالیسم ) است
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 30 |
حجم | 0 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | علوم انسانی |
توضیحات کامل
موضوع بحث ، علل گرایش به مادیگری ( ماتریالیسم ) است . اول بایدمادیگری ( ماتریالیسم ) را که موضوع بحث امروز ماست ، از نظر اصطلاحمتداول فعلی تعریف کنیم و حدود آن را بیان نماییم، سپس وارد بحث شویم . واژه ماتریالیسم استعمالات مختلفی دارد که همه آنها - اکنون که درباره علل گرایش به ماتریالیسم بحث میکنیم - نمی تواند موضوع بحث ما باشد . مثلا گاهی ماتریالیسم میگویند و مراد مکتب اصالت ماده است ، اما بهاینمعنی که ماده یک امر اصیل و یک امر واقعی در جهان هستی است ، نه یکامر فرضی و ذهنی و نمایشی و ساخته ذهن ، در مقابل ایده آلیسم که منکرواقعیت ماده است و آن را مخلوق ذهن بشر میداند . اگر ماتریالیسم را به این معنیبگیریم باید همه الهیون را - چه مسلمان و چه غیر مسلمان - ماتریالیستبخوانیم ، زیرا اینها همه ماده را که واقعیتی است در بستر زمان و مکان ،وحقیقتی است متغیر و متحول و متکامل و محسوس و ملموس ، امری عینی وماورای ذهنیو ذی اثر میدانند . مادی بودن و ماتریالیست بودن به این معنی با مسأله خدا وتوحید منافاتی ندارد ، بلکه عالم ماده و طبیعت به عنوان یک واحد " کار " و یکواحد " مصنوع " ، بهترین وسیله برای شناسایی خداوند است . اراده حکیمانه خداوند در جریان همین تحولات مادی کشف میشود . قرآن کریم پدیدههای مادی رابه عنوان آیات الهی یاد می کند . و گاهی این کلمه استعمال میشود و مراد ازآن انکار موجود ماورای ماده است ، یعنی مکتب انحصار ، مکتبی که هستی و نظام وجود را در انحصار ماده میداند و هستی را در چهارچوب آنچه در تغیر و تبدل استو در بستر زمان ومکان واقع است محدود و محصور میکند و آنچه را که از چهاردیواری تغیر وتبدل و احساس و لمس بشر بیرون است ، منکر است و معدوم و نیست میپندارد .اکنون بحث ما پیرامون علل گرایش به این مکتب یعنی مکتب انحصاراست که چطور شد گروهی از بشر طرفدار انحصار گشتند و به مکتب نفی گراییدند ودر صدد انکار خدا برآمده ، بیرون از جهان ماده را نیست پنداشتند .
فهرست
آیا انسان بالفطره الهی است یا مادی ؟
سابقه تاریخی
ماتریالیسم در دوره اسلامی
ماتریالیسم در قرون جدید
ازلیت ماده
خدا یا آزادی ؟
تصادف ، خدا ، علیت ؟
خداپرستی یا زندگی ؟ !
سنگر قهرمانی و پرخاشگری
نتیجه
منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
کلمه سرطان برای بیش از 100 بیماری مختلف در قسمتهای مختلف بدن بکار می رود
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 37 |
حجم | 1 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | ppt |
دسته بندی | پزشکی |
توضیحات کامل
•کلمه سرطان برای بیش از 100 بیماری مختلف در قسمتهای مختلف بدن بکار می رود.
•آنچه در همه این بیماریها مشترک است نقص در مکانیسم های تنظیم کننده رشد طبیعی و تکثیر و مرگ سلول است .
•سلولهای سرطانی دارای قابلیت تهاجم به بافتهای مجاور و در نهایت گسترش به مناطق دیگر بدن می باشند.
فهرست
سرطان
پراکندگی بیماری در ایران
علائم شایع سرطان ها
عوامل خطر ابتلا به سرطان ها
تشخیص زود هنگام سرطان
پیشگیری از بروز انواع سرطانها
سرطان دهانه رحم (سرویکس)
پیشگیری و تشخیص سرطان دهانه رحم
سرطان معده
تشخیص زودرس سرطان معده
علائم و نشانه های سرطان پستان
عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان
پیشگیری سرطان پستان
تشخیص زودرس سرطان پستان
سرطان کولورکتال (روده بزرگ و رکتوم)
علائم و نشانه های سرطان کولورکتال
تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ
سرطان پوست
علائم و نشانه های سرطان پوست
تشخیص سرطان پوست
پیشگیری از سرطان پوست
سرطان ریه
عوامل افزایش خطر ابتلا سرطان ریه
پیشگیری از سرطان ریه
سرطان مری
پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان مری
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
خون از مایع لزجی به نام پلاسما و یاخته های شناور آن که توسط مغز استخوان تولید می شود تشکیل شده است
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 28 |
حجم | 3 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | ppt |
دسته بندی | پزشکی |
توضیحات کامل
خون از مایع لزجی به نام پلاسما و یاخته های شناور آن که توسط مغز استخوان تولید می شود تشکیل شده است.
مغز استخوان ماده ای نرم و اسفنجی شکل است که داخل استخوانها یافت می شود. این ماده حاوی یاخته هایی است که یاخته های مادر) Stem cell) سلول پایه
نامیده میشود ووظیفه ی آن تولید یاخته های سلولی است.
فهرست
سرطان خون
یاخته خونی
لنفوئیدی یا لنفوبلاستی
میلوئیدی یا مغز استخوانی
تشخیص سرطان خون
علائم و نشانه های بیماری
روش های درمان برای سرطان خون
کشف داروی جدید برای درمان سرطان خون
گلیوِک (Gleevec)
چای سبز
چیست؟CLL
برگ زیتون
منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
بخشی از متن:
دانلود تحقیق درباره آسیب شناسی سازمان
تعداد صفحات:5
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
مقدمه
سازمان چیزی نیست مگر مجموعه ای از افراد. تقریباً در همه سازمانها بزرگترین نقش افراد، انجام دادن کارها یا به قولی پیشبرد وظایف محوله است. اگر اخلاق بر محیط سازمان حاکم باشد یعنی هم از طرف سازمان و هم از طرف کارکنانش مراعات گردد از چند جهت مفید و موثر خواهد بود. اول اینکه اصول اخلاقی به عنوان یک ارزش در سازمان نهادینه خواهد شد. دوم اینکه بین سازمان و افراد روابط موثر، شفاف و دوستانه حکمفرما خواهد بود و بالاخره اینکه شاهد پویایی و عملکرد مثبت کل سازمان خواهیم بود. ارزشهای اخلاقی خوب و ارزشهای اخلاقی بد در سازمانها هست اما بستگی به محیط، فرهنگ و شیوه رفتار افراد دارد. رفتار اخلاقی کارمند به دو عامل ارزشهای شخصی و جو حاکم بر سازمان بستگی دارد. مثلاً هنگامی که سیستم پاداش سازمان به گونه ای باشد که رفتار نادرست را به صورت مثبت تقویت کند، افراد خوب هم دست به کارهای نادرست می زنند. هنگامی که سازمان به افراد دروغگو و متقلب و یا کسانی که اعمال خلاف را انجام می دهند. ارتقای مقام بدهد و یا آنها را مورد ستایش قرار دهد این برداشت می شود که رفتارهای غیراخلاقی بازدهی مناسبی دارند، اینجاست که اصول غیراخلاقی در سازمان ریشه می گیرد.
بخشی از متن:
دانلود تحقیق درباره پرده خوانی
تعداد صفحات:4
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
پرده خوانی, نوعی نمایش مذهبی ایرانی . در این نمایش کسی با عنوان «پرده خوان » از روی تصویرهای منقوش بر پرده مصایب اولیای دین ــ بویژه اولیای مذهب شیعه ــ را با کلام آهنگین روایت می کند.
پرده خوانی را «شمایل گردانی » و «پرده داری » (بیضایی ص 73 ملک پور 1364 ش ص 135 حسن بیگی ص 341) و «پرده برداری » (همایونی ص 28) نیز خوانده اند. دهخدا (ذیل «پرده ») به پرده ای اشاره کرده است که شعبده بازها و عروسک گردانها از آن برای پنهان کردن ترفندهای نمایشی خود استفاده می کنند و این هیچ ارتباطی با پرده داری نام دیگر نمایش مذهبی پرده خوانی ندارد اما برخی پژوهشگران به اشتباه از این تعریف برای توضیح پرده داری مذهبی بهره برده اند ( رجوع کنید به همایونی حسن بیگی همانجاها). صورت خوانی نیز بخشی از پرده خوانی بوده است و نمی تواند مترادف پرده خوانی قلمداد شود (بیضایی ص 74 قس غریب پور ص 56). پرده خوانی برآمده از نقالی * و نقاشی مردمی است . پیشینة تاریخی آن را می توان با نوعی «قوالی » (نقالی توأمان موسیقی و آواز) در ادوار پیش از اسلام مربوط دانست که پس از ورود اسلام به ایران به دلیل محدودیتهای موسیقی به نوعی «نقالی» ملی ـ مذهبی تغییر یافته است بویژه در زمان صفویه که انواع نقالی مذهبی (روضه خوانی حمله خوانی پرده داری صورت خوانی و سخنوری ) شکل گرفت ( رجوع کنید به بیضایی ص 60ـ 72 غریب پور ص 63). به گفتة جابر عناصری (ص 175ـ176) در جنگ شاه اسماعیل صفوی (حک : 905ـ930) با ازبکها برای تهییج سپاهیان ایران از این نمایش استفاده می شده است .
عناوین یادداشتهای وبلاگ
بایگانی
دسته بندی موضوعی